Η χρησιμότητα των πολλαπλής επιλογής κουίζ

Η  εξέταση με τη μέθοδο των πολλαπλών επιλογών στις απαντήσεις και τα κουίζ είναι ένα αποτελεσματικό εργαλείο για:

(α) την αξιολόγηση της γνώσης των μαθημάτων από τα γεγονότα και τις έννοιες.

(β)  να βοηθούν τους μαθητές να μάθουν και να αποστηθίζουν τα γεγονότα και τις έννοιες.

“Αν και οι άνθρωποι συχνά σκέφτονται τις δοκιμασίες πολλαπλών επιλογών ως εργαλεία αξιολόγησης, μπορούν επίσης να χρησιμοποιηθούν για τη διευκόλυνση της μάθησης”, δήλωσε ο Andrew Butler, ένας γνωστικός ψυχολόγος στις Τέχνες και τις Επιστήμες του Πανεπιστημίου St. Louis στην Ουάσινγκτον που μελετά τις διαδικασίες του εγκεφάλου πίσω από τη μάθηση και την ανάκληση. “Η πράξη ανάκτησης πληροφοριών ενισχύει τη μνήμη για αυτές τις πληροφορίες, οδηγώντας σε καλύτερη και μακροπρόθεσμη διατήρησή τους, δημιουργώντας βαθύτερη κατανόηση”.

Η μελέτη του Butler, που δημοσιεύθηκε στο τεύχος του περιοδικού Journal of Applied Research in Memory and Cognition, παρέχει απλές συμβουλές για την κατασκευή ερωτήσεων πολλαπλών επιλογών που είναι αποτελεσματικές τόσο στην αξιολόγηση της τρέχουσας γνώσης όσο και στην ενίσχυση της συνεχιζόμενης μάθησης.

Μεταξύ των βασικών ευρημάτων, οι εκπαιδευτικοί δεν πρέπει ποτέ να περιλαμβάνουν ερωτήσεις παγίδας ή να έχουν ως πιθανές απαντήσεις “όλες τις παραπάνω” ή “καμία από τις παραπάνω” επιλογές

Η έρευνα για τη μορφή ερωτήσεων πολλαπλών επιλογών είναι σημαντική, σημειώνει ο Butler, διότι οι δοκιμές χρησιμοποιούνται ευρέως σε ολόκληρο τον κόσμο, ειδικά στις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου προέκυψαν ως μέρος των πρώιμων προσπαθειών για τη μέτρηση της νοημοσύνης.

Οι δοκιμές πολλαπλής επιλογής επηρεάζονται από την ανάγκη για έναν αποτελεσματικό τρόπο μέτρησης των χαρακτηριστικών των στρατιωτών του Α ‘Παγκοσμίου Πολέμου και των αυξανόμενων εγγραφών φοιτητών, επηρεάζοντας τις σημαντικές αποφάσεις για τη ζωή σε τομείς όπως η τοποθέτηση στο κολέγιο, η πρόσληψη στο χώρο εργασίας, η εξέλιξη της σταδιοδρομίας και ακόμη και η online χρονολόγηση.

Ως αναπληρωτής καθηγητής τόσο στα τμήματα Εκπαίδευσης Ψυχολογικών και Εγκεφαλικών Επιστημών, όσο και στην Arts & Sciences, ο Butler διεξάγει έρευνα που διερευνά την ευελιξία της μνήμης – τις γνωστικές διαδικασίες και τους μηχανισμούς που προκαλούν τις αλλαγές στις μνήμες ή παραμένουν σταθερές με την πάροδο του χρόνου.

Η λήψη οποιασδήποτε μορφής δοκιμής έχει τη δυνατότητα να αλλάξει την κατανόησή μας για ένα θέμα, δήλωσε, επειδή η διαδικασία ανάκλησης πληροφοριών απαιτεί σημαντικές λεπτομέρειες να ανακατασκευαστούν από σχετικά πρόσφατες  μνήμες.

Ενώ οι δοκιμές πολλαπλών επιλογών, ειδικά οι επαναλαμβανόμενες δοκιμές, έχουν τη δυνατότητα να ενισχύσουν την ανάκλησή πληροφοριών, μια δοκιμαστική ερώτηση που έχει κακή μορφή μπορεί να έχει το αντίθετο αποτέλεσμα, δήλωσε ο Butler. Μία τέτοια άσχημη ερώτηση μπορεί να προκαλέσει λανθασμένη ανάμνηση της σωστής απάντησης και ενίσχυσης των αναμνήσεων για ανακριβείς απαντήσεις, πρόσθεσε.

Η έρευνα του Butler επιβεβαιώνει ότι η σωστή μορφοποίηση ερωτήσεων και η παρουσίαση είναι κρίσιμες για τη δημιουργία αποτελεσματικών δοκιμών πολλαπλών επιλογών. Υποστηρίζει επίσης ότι πολλές ευρέως χρησιμοποιούμενες δοκιμασίες πολλαπλών επιλογών εξακολουθούν να περιλαμβάνουν πολλές ερωτήσεις που δεν συμμορφώνονται με τις βέλτιστες πρακτικές που βασίζονται στην έρευνα.

“Ευτυχώς, οι βέλτιστες πρακτικές για τη δημιουργία δοκιμών πολλαπλών επιλογών που αξιολογούν αποτελεσματικά την κατανόηση είναι πολύ ίδιες με αυτές που υποστηρίζουν τη μάθηση των σπουδαστών”, δήλωσε ο Butler.

Η μελέτη του Butler εξηγεί τη γνωστική επιστήμη πίσω από πέντε συστάσεις που βασίζονται στην έρευνα για τη δημιουργία πιο αποτελεσματικών ερωτήσεων πολλαπλών επιλογών:

  • Δημιουργήστε ερωτήσεις με απλές μορφές. Οι σύνθετες μορφές ερωτήσεων και απαντήσεων έχουν γίνει δημοφιλείς, καθώς οι εκπαιδευτικοί αναζητούν τρόπους δοκιμής για βαθύτερη κατανόηση και μάθηση υψηλότερου επιπέδου. Παραδείγματα περιλαμβάνουν απαντήσεις όπως “Α και Β, αλλά όχι C”, ή επιτρέποντας επαναλαμβανόμενες απαντήσεις μέχρι να γίνει σωστή επιλογή. Τέτοιες μορφές μπορεί να είναι επιζήμιες για την αξιολόγηση, καθώς η επεξεργασία μπορεί να επικεντρωθεί περισσότερο στην ανάλυση ερωτήσεων και λιγότερο στην ανάκληση ορθών πληροφοριών. Ορισμένες σύνθετες μορφές, όπως οι απαντήσεις με βάση την εμπιστοσύνη, μπορεί να προσφέρουν οφέλη, αλλά χρειάζεται περισσότερη έρευνα.
  • Δημιουργήστε ερωτήσεις που εμπλέκουν τις γνωσιακές διαδικασίες του “πραγματικού κόσμου”. Για να δοκιμάσετε πραγματικά τις ικανότητες, τα ερωτήματα πρέπει να είναι δομημένα, έτσι ώστε οι σωστές απαντήσεις να απαιτούν τη χρήση των συγκεκριμένων γνωστικών διαδικασιών που είναι απαραίτητες για την αντιμετώπιση παρόμοιων προβλημάτων στον πραγματικό κόσμο. Οι ερωτήσεις που απαιτούν σκέψη υψηλότερης τάξης θα ενισχύσουν τη μάθηση και θα βελτιώσουν τις μελλοντικές επιδόσεις. Για παράδειγμα, μια ερώτηση πολλαπλής επιλογής μπορεί να απαιτήσει από έναν δοκιμαστή να αντιπαραβάλλει δύο έννοιες (Ποιο από τα παρακάτω είναι ένας τρόπος με τον οποίο τα γεράκια διαφέρουν από τους αετούς;) ή να αναλύσει ένα σύνολο συνθηκών για να πάρει μια απόφαση (Λαμβάνοντας υπόψη ένα συμπτωματικό ασθενή, ποια από τις παρακάτω διαγνώσεις είναι πιο πιθανή;).
  • Αποφύγετε να χρησιμοποιείτε “καμία από τις παραπάνω” και “όλες τις παραπάνω” ως επιλογές απαντήσεων. Όταν το “none-of-the-above” είναι σωστό, οι σπουδαστές μπορεί να μην χρειαστεί να ανακτήσουν τις σωστές πληροφορίες για να απαντήσουν στην ερώτηση και εκτίθενται σε πολλές ανακριβείς πληροφορίες. Χρησιμοποιώντας “όλα τα παραπάνω” εκθέτει τους σπουδαστές σε πολλές σωστές πληροφορίες, αλλά οι απαντήσεις μπορεί να είναι πιο προφανείς, μπερδεύοντας τους μαθητές. Και οι δύο τύποι ερωτήσεων μπορεί να είναι επιζήμιοι για την ακριβή εκτίμηση και τα δυνητικά οφέλη για τη μάθηση είναι μικρά.

Χρησιμοποιήστε τρεις πιθανές επιλογές απόκρισης.

  • Η δυσκολία ερωτήσεων αυξάνεται με κάθε προσφερόμενη επιλογή απάντησης. Οι μαθητές που απαντούν σωστά σε πιο δύσκολες ερωτήσεις μπορούν να μάθουν περισσότερα, αλλά ερωτήσεις που προσφέρουν πάρα πολλές εύλογες απαντήσεις μπορούν να έχουν αρνητική επίδραση τόσο στη μάθηση όσο και στην αξιολόγηση.

Χρησιμοποιήστε την αρχή Goldilocks: όχι πάρα πολλά, ή πολύ λίγα.

  • Κάνετε τη δοκιμή να αποτελεί πρόκληση, αλλά όχι πολύ δύσκολη. Δημιουργήστε δοκιμές που είναι αρκετά δύσκολες για να αποκαλύψουν πόσο καλά οι μαθητές γνωρίζουν το υλικό, αλλά αρκετά εύκολο ώστε μια πλειοψηφία (80 τοις εκατό) να πάρει βαθμό πάνω από τη βάση. Η ανάκτηση πληροφοριών και η απάντηση σε ερωτήσεις ενισχύουν σωστά τη μάθηση των μαθητών, ενώ η μη σωστή απάντηση μπορεί να ενισχύσει τις μνήμες για παραπληροφόρηση.
  • Τέλος, επειδή οι ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών εκθέτουν τους μαθητές σε πολλές αληθινά παρουσιαζόμενες ψευδείς πληροφορίες, είναι σημαντικό οι μαθητές να εξετάσουν τις απαντήσεις μετά την ολοκλήρωση της κατάταξης. Η ανατροφοδότηση επιτρέπει στους δοκιμαστές να διορθώνουν τα λάθη και να αποφεύγουν την εσωτερικοποίηση λανθασμένων πληροφοριών. Ενδυναμώνει επίσης τη μάθηση γύρω από τις σωστές απαντήσεις που ήταν εικασίες χαμηλής εμπιστοσύνης κατά την ώρα των δοκιμών.

“Κάθε μια από τις παραπάνω επιλογές απόκρισης είναι ότι τα πιο αποτελεσματικό θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει κανείς στις δοκιμασίες πολλαπλών επιλογών διότι κάνουν τους μαθητές να σκέπτονται με τρόπους που είναι παραγωγικοί για μάθηση και επιτρέπουν την έγκυρη μέτρηση του εάν έχουν αποκτήσει τις επιθυμητές δεξιότητες και γνώσεις”, δήλωσε ο Butler. “Για να μεγιστοποιηθεί τόσο η αποτελεσματικότητα όσο και η αποδοτικότητα, είναι επίσης καλύτερο να διατηρηθεί απλή η διαδικασία απάντησης στα αντικείμενα πολλαπλών επιλογών – η προστιθέμενη πολυπλοκότητα συχνά έχει αρνητική επίδραση τόσο στην εκμάθηση όσο και στην εκτίμηση.”

Print Friendly, PDF & Email
ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

Εγγραφείτε στο Newsletter μας!

Μείνετε ενήμεροι για νέα και άρθρα μας.