Ο Στυλιανός Λουκά κέρδισε το βραβείο Science & SciLifeLab για νέους επιστήμονες | Biology.gr

Η βοήθεια στις σχολικές εργασίες διαμορφώνει την προσωπικότητα του παιδιού

Ο χρόνος που αφιερώνεται στις κατ’ οίκον εργασίες αλλά και οι αντιλήψεις και οι προσδοκίες γι’ αυτές διαφέρουν από χώρα σε χώρα. Από έρευνες έχει διαπιστωθεί, πως χώρες που οι μαθητές τους έχουν πετυχαίνουν υψηλές επιδόσεις στο σχολείο, θεωρούν πως ένας από τους λόγους αυτής της υπεροχής είναι το γεγονός ότι αφιερώνουν περισσότερο χρόνο στη μελέτη και τις κατ’ οίκον εργασίες.

Ωστόσο στη Φινλανδία εκτιμούν, ότι η μελέτη των μαθητών πρέπει να περιορίζεται στη μισή ώρα την ημέρα, έτσι ώστε τα παιδιά να έχουν χρόνο για ξεκούραση και διασκέδαση ενώ στη Σκανδιναβία εφαρμόζονται εναλλακτικές εκπαιδευτικές μέθοδοι και αποφεύγονται οι κατ’ οίκον εργασίες. Και παρόλο που οι Φιλανδοί είχαν λιγότερο διάβασμα για το σπίτι από όλους τους παραπάνω, τα πήγαιναν και τα πηγαίνουν καλύτερα στα διεθνή διαγωνίσματα, κατά τη διάρκεια της υποχρεωτικής εκπαίδευσης και βρίσκονται στην κορυφή σχεδόν κάθε πίνακα που αφορά τα επιτεύγματα των μαθηματικών και των επιστημών. Η φιλοσοφία τους δηλαδή είναι, ότι η εκπαιδευτική διαδικασία πρέπει να γίνεται μόνο στο σχολείο και να μην συνεχίζεται στο σπίτι. Γι’ αυτό ο χρόνος για τις προσωπικές εργασίες των μαθητών δεν πρέπει να ξεπερνάει τη μισή ώρα. Εξάλλου μερικά παιδιά χρειάζονται ακόμη λιγότερη ώρα για να κάνουν τα μαθήματά τους.

 

Ο τρόπος με τον οποίο η μητέρα βοηθάει το παιδί στις εργασίες του στο σπίτι παίζει ρόλο στη διαμόρφωση της προσωπικότητας τους παιδιού και στον τρόπο με τον οποίο εκείνο αποφασίζει να αντιμετωπίσει τις διάφορες δυσκολίες. Διαφορετικοί τρόποι έχουν διαφορετικό αντίκτυπο στον τρόπο με τον οποίο ο παιδί ολοκληρώνει τις σχολικές του αποστολές ειδικά στις πρώτες τάξεις του δημοτικού, σύμφωνα με μια νέα μελέτη του Πανεπιστημίου της Ανατολικής Φινλανδίας και του Πανεπιστημίου Jyväskylä. Παρόλο που η κατ ‘οίκον εργασία αποσκοπεί στην παροχή βοήθειας από τη μητέρα στο παιδί, αποδείχθηκε ότι δεν έχουν όλα τα είδη βοήθειας εξίσου θετικά αποτελέσματα.

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι στα πρώτα χρόνια της σχολικής ζωής ενός παιδιού  στη όσο περισσότερες είναι οι ευκαιρίες που προσφέρει η μητέρα για αυτόνομη δουλειά τόσο πιο επίμονη είναι η συμπεριφορά του παιδιού. Με άλλα λόγια, διαπιστώθηκε ότι το παιδί αργότερα εργάστηκε με περισσότερη επιμονή για τα σχολικά του καθήκοντα, γεγονός το οποίο ενθάρρυνε τις μητέρες να προσφέρουν όλο και περισσότερες ευκαιρίες για αυτόνομη εργασία.

 

Από ποια ηλικία μπορεί ένα παιδί να διαβάζει μόνο του;

Το παιδί μπορεί να διαβάζει μόνο του από την Α΄ τάξη του δημοτικού σχολείου. Είναι αυτονόητο ότι χρειάζεται την πλήρη στήριξη των γονιών του στα πρώτα στάδια της ένταξής του στη σχολική ζωή, οι οποίοι θα το υποστηρίξουν και θα το καθοδηγήσουν. Η υποστήριξη αυτή όμως πρέπει να είναι προσανατολισμένη στη σταδιακή αυτονόμηση της μελέτης. Το παιδί πρέπει να μάθει να οργανώνει το χρόνο του και να ολοκληρώνει τις εργασίες που μπορεί να καταφέρει χωρίς βοήθεια. Ο γονιός οφείλει να είναι κοντά, προκειμένου να ελέγξει το τελικό αποτέλεσμα της προσπάθειας, να βοηθήσει στη διόρθωση των λαθών και να το καθοδηγήσει για την αποφυγή τους στο μέλλον

Οι βασικές αρχες…

  • Ενθαρρύνουμε το παιδί να κάνει την εργασία μόνο του: «Προσπάθησε μόνος σου κι αν δεν τα καταφέρεις ρώτησέ με»
  • Βοήθεια του παιδιού στο ελάχιστο! Τόσο μόνο όσο χρειάζεται για να μπορέσει να κάνει το επόμενο βήμα
  • Παθητική υποστήριξη. 
    Αυτό σημαίνει η μητέρα να μην είναι συνέχεια πάνω από το κεφάλι του παιδιού αλλά να είναι πάντα διαθέσιμη για βοήθεια όποτε την χρειαστεί.

«Μια πιθανή εξήγηση είναι ότι όταν η μητέρα δίνει στο παιδί της την ευκαιρία να κάνει την εργασία αυτόνομα, η μητέρα στέλνει επίσης ένα μήνυμα ότιπιστεύει στις δεξιότητες και τις ικανότητες του παιδιού, αυτό με τη σειρά του κάνει το παιδί να πιστεύει στον εαυτό του , και στις δεξιότητες και τις ικανότητές του “εξηγεί η καθηγήτρια Jaana Viljaranta από το Πανεπιστήμιο της Ανατολικής Φινλανδίας. Ομοίως, η συνεχής βοήθεια στα μαθήματα – ειδικά εάν δεν το ζητήσει το παιδί – μπορεί να στείλει ένα μήνυμα ότι η μητέρα δεν πιστεύει στην ικανότητα του παιδιού να κάνει την εργασία του / της. Η βοήθεια, λοιπόν, στις εργασίες  για το σπίτι πρέπει να λαμβάνει υπόψη της τις ανάγκες του παιδιού

Κίνδυνοι από την ανάμιξη των γονιών στη μελέτη του παιδιού τους

  • Σύγχυση του παιδιού αν οι διδακτικές τεχνικές που ακολουθούν διαφέρουν από εκείνες που ακολουθούνται στην τάξη
  • Ο γονιός αναμιγνύεται υπερβολικά στη μελέτη του παιδιού του με αποτέλεσμα να φτάνει στο σημείο να ολοκληρώνει εκείνος εργασίες που το παιδί θα ήταν ικανό να ολοκληρώσει μόνο του
  • Το παιδί αναπτύσσει εξάρτηση και χάνει το αίσθημα της πρωτοβουλίας
  • Πολλές φορές ο γονιός δεν έχει τις παιδαγωγικές γνώσεις, τη ψυχραιμία και την υπομονή που διαθέτει ένας δάσκαλος. Έτσι, το διάβασμα μετατρέπεται σε πεδίο αντιπαραθέσεων και συγκρούσεων με αποτέλεσμα η κατ’ οίκον εργασία να διαταράσσει σε μεγάλο βαθμό τις ενδοοικογενειακές σχέσεις, δημιουργώντας εντάσεις.
  • Καθυστερεί την ωρίμανσή του, απειλεί την αυτοπεποίθηση, την αυτοεκτίμηση
Print Friendly, PDF & Email
ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

Εγγραφείτε στο Newsletter μας!

Μείνετε ενήμεροι για νέα και άρθρα μας.