Το φύλο του ερευνητή επηρεάζει... τα πειραματικά αποτελέσματα! | Biology.gr

Τι δείχνει η κατάταξη των πανεπιστημίων;

Η κατάταξη των Κολλεγίων κυριαρχεί στη συζήτηση σχετικά με την ποιότητα στην μεταδευτεροβάθμια εκπαίδευση, αλλά νέα έρευνα από το Πανεπιστήμιο Binghamton του Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης αποκαλύπτει ότι η κατάταξη δεν έχει καμία σχέση με την ποιότητα των σπουδαστών ενός πανεπιστημίου.

Η κατάταξη ενός πανεπιστημίου διαδραματίζει σημαντικό ρόλο όσον αφορά στην τελική απόφαση των υποψηφίων προπτυχιακών και μεταπτυχιακών σπουδών. Πόσο σημαντικά είναι και σε τι βαθμό οφείλει ο υποψήφιος να βασίζει τις επιλογές και αποφάσεις του σε αυτά;

Τα rankings μας δίνουν μία πρώτη εικόνα για το επίπεδο στο οποίο βρίσκεται ένα ακαδημαϊκό ίδρυμα και, συνήθως, είναι το πρώτο στοιχείο που εξετάζουν οι υποψήφιοι ώστε να επιλέξουν τα πανεπιστήμια που τους ενδιαφέρουν. Οι συγκεκριμένες κατατάξεις συντάσσονται βάσει κριτηρίων που θεσπίζει ο οργανισμός που τις δημοσιεύει (π.χ. οικονομικά περιοδικά και εφημερίδες διεθνούς εμβέλειας), σύμφωνα με τα οποία βαθμολογείται το κάθε πανεπιστήμιο.

Τα κριτήρια συνήθως καλύπτουν μεταβλητές όπως ο μισθός μετά την αποφοίτηση, το ποσοστό γυναικών φοιτητριών, το ποσοστό καθηγητών με διδακτορικό τίτλο, η ερευνητική δράση του πανεπιστημίου κ.ά.

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι μπορούμε να πληροφορηθούμε και να καταλάβουμε πολλά από τα rankings. Ωστόσο, η τελική επιλογή του υποψηφίου για τα ακαδημαϊκά ιδρύματα στα οποία θα στείλει αιτήσεις δεν θα πρέπει να βασίζεται αποκλειστικά στις κατατάξεις, καθώς δεν περιλαμβάνουν παραμέτρους όπως η εμπειρία της φοιτητικής ζωής στον κάθε οργανισμό, ή οι διασυνδέσεις που θα κάνει ο φοιτητής για το υπόλοιπο της ζωής του, ούτε καλύπτουν παράγοντες όπως οι ατομικές επιδιώξεις και ανάγκες σε ακαδημαϊκό και επαγγελματικό επίπεδο.

Ο John Zilvinskis, επίκουρος καθηγητής διοίκησης φοιτητικών υποθέσεων, μαζί με τον Louis Rocconi στο Πανεπιστήμιο του Tennessee, εξέτασαν στοιχεία από περισσότερους από 80.000 φοιτητές σε 64 ιδρύματα που συμμετείχαν στην οργάνωση της Εθνικής Έρευνας για τη φοίτηση των φοιτητών (National Survey of Student Engagement,NSSE) το 2013, με σκοπό να εκτιμήσουν το βαθμό στον οποίο οι μαθητές συμμετέχουν σε εκπαιδευτικές δραστηριότητες που έχουν αποδειχθεί ότι υποστηρίζουν και προάγουν την επιτυχία των φοιτητών. Συγκρίθηκαν τα στοιχεία αυτά με τη βαθμολογία του κάθε θεσμικού οργάνου το 2013 για τρία καθεστώτα κατάταξης: τα κορυφαία κολέγια της Forbes στις Η.Π.Α., τις βαθμολογίες των εθνικών πανεπιστημίων και τα εθνικά πανεπιστήμια του Washington Monthly.

Συνολικά, τα συμπεράσματά τους απέδειξαν ελάχιστη ή καθόλου σχέση μεταξύ της κατάταξης των πανεπιστημίων και της ποιότητας φοιτητών τους σχετικά με το ζήλο που αυτοί επιδεικνύουν για τη διεύρυνση του γνωστικού τους πεδίου.

Τα αποτελέσματά μας δείχνουν ότι, σε αντίθεση με την αντίληψη που υπάρχει, τα πανεπιστήμια που βρίσκονται ψηλά στην κατάταξη δεν παρέχουν απαραιτήτως ανώτερη εκπαιδευτική εμπειρία“. έγραψαν οι ερευνητές. “Στην πραγματικότητα, η εκπαιδευτική ποιότητα, όπως φαίνεται από τους φοιτητές, μοιάζει να έχει ελάχιστη σχέση με την κατάταξη των Πανεπιστημίων.”

“Πέρα από μερικές μεμονωμένες περιπτώσεις, τα συστήματα κατάταξης δεν σχετίζονται με την παιδεία των μαθητών, τις συμπεριφορές που σχετίζονται με τη μάθηση, τη συνεργασία και την υποστήριξη”, δήλωσε ο Zilvinskis.

Στην πραγματικότητα, ένα όχι και τόσο ισχυρό αλλά σχετικό στοιχείο μεταξύ του συστήματος κατάταξης και του επιπέδου των μαθητών ήταν η άποψη των μαθητών για τη σχολή τους, υποδεικνύοντας ότι οι φοιτητές ιδρυμάτων που βρίσκονταν ψηλά στην κατάταξη ανέφεραν λιγότερα αρνητικά σχόλια για τη σχολή τους.

Οι υποψήφιοι σπουδαστές και οι οικογένειές τους, θα πρέπει να είναι προσεκτικοί όταν μελετούν τη θέση που έχει στην κατάταξη το Πανεπιστήμιο το οποίο τους ενδιαφέρει να φοιτήσουν“, δήλωσε ο Zilvinskis. “Αυτή η λίστα κατάταξης προκύπτει κυρίως από το ακαδημαϊκό προφίλ των φοιτητών του πρώτου έτους. Ωστόσο, καλό θα ήταν να λαμβάνονταν υπόψη περισσότερα κριτήρια για την αξιολόγηση του πανεπιστημίου όπως για παράδειγμα η εμπειρία των φοιτητών ενώ φοιτούν στο κολέγιο καθώς επίσης και οι επιδόσεις των φοιτητών στα πανεπιστημιακά μαθήματα, η διάρκεια των σπουδών τους μέχρι την απονομή του πτυχίου και η απορροφητικότητά τους στην αγορά εργασίας”.

Αντί να βασιστούν σε βαθμολογίες των θεσμικών οργάνων για να μετρήσουν την ποιότητα της εμπειρίας ενός φοιτητή στο κολέγιο, οι ερευνητές έγραψαν ότι θα ήταν πιο επωφελές για τους σπουδαστές, τους γονείς και τα μέσα μαζικής ενημέρωσης να επικεντρωθούν σε δείκτες που αντιπροσωπεύουν ακριβέστερα αυτό που κάνουν οι σπουδαστές κατά τη διάρκεια του κολεγίου.

Ερχόμενοι στα ελληνικά πανεπιστήμια σύμφωνα με την έρευνα που δημοσιεύτηκε από τον οργανισμό  Quacquarelli Symonds γνωστό ευρύτερα ως QS, ο ειδικός πίνακας διεθνούς κατάταξης πανεπιστημίων με βάση την απασχολησιμότητα των αποφοίτων και τη φήμη τους στην αγορά εργασίας.  Αποτελεί μια καινοτομία στο χώρο των παγκόσμιων κατατάξεων, σχεδιασμένη στο να παρέχει  στους φοιτητές παγκοσμίως, ένα μοναδικό εργαλείο για να συγκρίνουν τις επιδόσεις των πανεπιστημίων σε σχέση με την απασχολησιμότητα και τις προοπτικές εύρεσης εργασίας.

Στην τρέχουσα έκδοση, αυξήθηκε σημαντικά το εύρος αυτής της κατάταξης. Ενώ τα προηγούμενα χρόνια αναλύονταν δεδομένα που αφορούσαν 300 ιδρύματα και δημοσιευόταν κατάλογος με 200, φέτος, διπλασιάστηκε ο αριθμός των αξιολογημένων ιδρυμάτων με δημοσίευση των 495 σημαντικότερων Πανεπιστημίων παγκοσμίως στην κατάταξη με κριτήριο την απασχολησιμότητα των αποφοίτων.

Το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών για το έτος 2017-2018 βρέθηκε στις θέσεις 251-300 παγκοσμίως. Στο συγκεκριμένο πίνακα κατάταξης βρίσκονται ακόμα δύο ελληνικά πανεπιστήμια, το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο στις θέσεις 201-250 και το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης στις θέσεις 301-500.

Στην 1η θέση του πίνακα βρίσκεται το Πανεπιστήμιο του Stanford (ΗΠΑ).  Στο φετινό πίνακα κατάταξης περιλαμβάνονται πανεπιστήμια από 65 χώρες.  Από τα πανεπιστήμια που παρουσιάζονται στην εν λόγω κατάταξη, 207 είναι από την Ευρώπη, 99 από τη Βόρεια Αμερική, 117 από την Ασία, 11 από την Αφρική,  33 από τη Λατινική Αμερική και 27 από την Ωκεανία.

Η βαθμολογία κάθε ιδρύματος προκύπτει από πέντε προσεκτικά επιλεγμένους δείκτες, οι οποίοι είναι οι εξής:

(α) Φήμη στους Εργοδότες (Employer reputation) – 30%

Το συγκεκριμένο κριτήριο βασίζεται στη συμπλήρωση ενός ερωτηματολογίου από 30.000 εργοδότες σε όλο τον κόσμο. Μέσα από το συγκεκριμένο ερωτηματολόγιο καλούνται οι εργοδότες να εντοπίσουν τα ιδρύματα από τα οποία προέρχονται οι πιο ικανότεροι, καινοτόμοι και αποτελεσματικοί πτυχιούχοι που εργάζονται στις επιχειρήσεις και τους οργανισμούς τους. Για κάθε ένα ίδρυμα που αξιολογείται, το 50% των ερωτηματολογίων προέρχεται από επιχειρήσεις και εργοδότες της ημεδαπής και το άλλο 50% από εργοδότες και επιχειρήσεις του εξωτερικού.

(β) Αποτελέσματα από τους Απόφοιτους (Alumni outcomes) – 25%

Στο πλαίσιο αυτού του κριτηρίου 30.000 επιτυχημένοι απόφοιτοι  Πανεπιστημίων κατονομάζουν ποια Πανεπιστήμια «παράγουν» σημαντικούς αποφοίτους που με το έργο τους επιδρούν σημαντικά στο χώρο ζωής και δράσης τους.

(γ) Συνεργασίες με εργοδότες κατά Τμήμα (Partnerships with Employers per Faculty) – 25%

Αυτός ο δείκτης περιλαμβάνει δύο μέρη. Πρώτον, χρησιμοποιεί τη βάση δεδομένων Scopus του Elsevier για να διαπιστώσει ποια πανεπιστήμια συνεργάζονται επιτυχώς με εταιρείες παγκοσμίου βεληνεκούς  για να παράγουν αξιόπιστη και εφαρμοσμένη έρευνα. Μόνο γνωστές εταιρείες που παράγουν τρία ή περισσότερα πρωτόκολλα συνεργασίας σε μια πενταετία (2011-2015) περιλαμβάνονται στην καταμέτρηση. Η κατάταξη αυτής της χρονιάς αντιστοιχεί σε πανεπιστημιακές συνεργασίες με 2.000 κορυφαίες παγκόσμιες εταιρείες, όπως αυτές αναφέρονται από την Fortune και τη Forbes.

Δεύτερον, θεωρεί τις εταιρικές σχέσεις που σχετίζονται με την τοποθέτηση στο χώρο εργασίας, αποφοίτων ή φοιτητών των Πανεπιστημίων,  οι οποίες αναφέρονται από τα ιδρύματα και επικυρώνονται από την ερευνητική ομάδα QS.

(δ) Αναλογία Εργοδοτών προς Φοιτητές (Employer/Student Connections) – 10%

Ο δείκτης αυτός περιλαμβάνει τον αριθμό των μεμονωμένων εργοδοτών που παρευρίσκονταν ενεργά στα πανεπιστημιακά ιδρύματα κατά τη διάρκεια των τελευταίων δώδεκα μηνών, παρέχοντας στους φοιτητές  την ευκαιρία να δικτυωθούν και να αποκτήσουν πληροφορίες για την αγορά εργασίας. Η παρουσία των εργοδοτών αυξάνει επίσης τις ευκαιρίες που πρέπει να έχουν οι σπουδαστές για να συμμετάσχουν σε προγράμματα πρακτικής άσκησης και ερευνητικές ευκαιρίες. Αυτή η «ενεργός παρουσία» μπορεί να λάβει τη μορφή συμμετοχής σε εκθέσεις για επαγγελματικές εκδηλώσεις, διοργάνωσης εταιρικών παρουσιάσεων ή οποιωνδήποτε άλλων δραστηριοτήτων αυτοπροβολής.

(ε) Ποσοστό Απασχόλησης Αποφοίτων (Graduate employment rate) – 10%

Αυτός ο δείκτης είναι ο πιο απλός αλλά απαραίτητος για την κατανόηση του βαθμού επιτυχίας των πανεπιστημίων στην ενίσχυση της απασχολησιμότητας. Περιλαμβάνει τη μέτρηση του ποσοστού των πτυχιούχων (με εξαίρεση εκείνους που επιλέγουν να συνεχίσουν να σπουδάζουν ή δεν είναι διαθέσιμοι για εργασία) σε πλήρη ή μερική απασχόληση εντός δώδεκα μηνών από την αποφοίτηση τους.

Print Friendly, PDF & Email
ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

Εγγραφείτε στο Newsletter μας!

Μείνετε ενήμεροι για νέα και άρθρα μας.